Amaryllis....

.....är min absoluta favoritblomma, inte bara julblomma, utan alla kategorier favoritblomma. Därför blir jag extra glad när jag hittar ovanliga sorter som inte alla andra har. Som t ex dessa....
 
 
.... speciellt denna röda miniamaryllisen är fantastiskt fin. Just till jul vill jag helst ha röda och vita, möjligtvis appleblossom. Förra året gjorde jag ett undantag och hade en limegrön, men bara för att det var en ovanlig sort med små blommor.
 
Mina har jag köpt hos www.bulbs.se, och jag längtar tills de börjar leverera i v41.
Sedan kommer det nog köpas några billiga "Ica" ex också. De kan bli jättefina om man sätter många tillsammans i en större korg, men inget slår en lök som man planterar själv.
Amaryllislökar är lite som en julblogg, den gör att man kan få börja njuta av julen redan i mitten av oktober!!