Gingerbreadsyrup..

 
..... vilket tråkigt väder, men samtidigt så är det ju perfekt att man kan börja läsa julbloggar och hitta julälskarna på instagram och facebook!! Blir glad för alla följare, men är lite extra glad när jag märker att de som jag följer som "tomtens morsa" också väljer att följa mej... TACK!!
 
Nånting som man märker speciellt hos amerikanska instagrammare är förkärleken till Starbucks julsmaksatta latte. Klart det måste finnas recept på detta så man kan göra själv hemma, och OM DET FANNS RECEPT!!
Hittade detta på en sida som heter allrecipes.com och där heter den Billy´s Favorite Gingerbread Spiced Coffee Syrup, och jag gillar att den är utan kardemumma som jag tycker kan bli beskt i kaffe. Här kommer min översatta variant på receptet:
 
Billys pepparkakssyrup:
 
2 ½ Dl vatten
2 ½ Dl socker, gärna råsocker men vanligt strö går jättebra
1 msk honung
1 bit färsk ingefära, ca 5 cm, skalad och skuren i tunna strimlor
1 kanelstång, sönderbruten i bitar
8 st hela hela kryddnejlikor
½ tsk hela kryddpepparkorn
½ tsk hela svartpepparkorn
½ tsk malen muskotnöt
 
Blanda samman alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt sedan sjuda på svag värme under lock i 30 minuter. Sedan ska alltihop svalna i 30 minuter innan alla kryddor silas av genom en tesil och syrupen hälls upp på flaska.
Därefter är det bara att hälla i lagom mycket i en espresso och fylla på med skummad mjölk!!
 
( Enligt "Billy" ska den vara supergod på yoghurt, pannkakor och havregrynsgröt )