nyårsdagen = pizza!!

Tydligen är det så att pizza är det de allra flesta äter på nyårsdagen. Och även om jag egentligen hade tänkt på något med fläskfilé ( och Ulricehamn har 6 st pizzerior i centrum) så fick det bli egengjord pizza. Speciellt efter att jag såg herrarna Campogiani göra pizza i nyhetsmorgon på fyran.
 
Och vilken pizzadeg. Både god OCH lättarbetad, men den tar lite tid att göra, så kanske inte direkt en snabbpizza utan en godpizza. Orginalreceptet finns här, men eftersom det är en stor deg så kommer här det jag använde för att göra 4 st portionspizzor.
 
Pizzadeg:
5 dl fingervarmt vatten
425 gr vetemjöl ( 7 dl )
400 gr Manitoba-mjöl ( 6 3/4 dl, det finns i mjölhyllan, är ett bagerimjöl)
15 g salt ( ungefär 2 tsk)
6 g jäst ( 1/8 paket)
½ dl olivolja
 
Blanda ihop degen i maskin och låt den arbeta ihop i 15 minuter. Den SKA vara kletig. Låt den vila i degbunken i 20 min och arbeta sedan ihop den igen.Pudra på lite mjöl och dela degen i 4 bitar. Lägg den i 4 skålar med lite mjöl i botten, så att den inte fastnar. Täck över med bakduk eller plastfolie och låt jäsa till dubbel storlek, ca 30 min.
 
Sätt ugnen på 275 grader. Dax att baka ut bottnarna. Jag tog en stor tallrik, ca 32 cm i diameter och klädde den i plastfolie. Droppa ut lite olivolja på plasten och smörj ut så är det enkelt att flytta botten över till plåten. Lägg på en degklump och börja tryck ut degen med fingertopparna, börja i ytterkant och jobba dej ut. När botten är så stor/ tunn som du vill ha den så flytta över den till bakpapper på plåt.
Det fiffiga är att när man lyfter botten så blir den ju oval och två ovala pizzor får plats på en plåt, det får inte två runda!! ( Man ska trycka ut degen och inte kavla, kavlingen gör att bottnen blir kompakt och tråkig)
 
 
När alla bottnar är på plåt, så naggas de med en gaffel och får jäsa i ytterligare 30 min. Sedan är det bara att bre ut lite tomatsås, riven ost och valfri topping innan pizan bakas av i 275 grader, nedre delen av ugnen i 10-12 minuter.
 
 
Min pizza är toppad med tomatsås, riven parmesan, mozzarella riven i bitar, finstrimlad rökt skinka, smörstekta champinjoner och rå sparris...... Matilda skippade skinkan på sin.