Vegetariskt julbord??

Vad gör man till en vegetarian på julbord? Alltså som är jul, inte bara vegetariskt. Sonen på 15 år är sedan i februari vegetarian och det funkar kanonbra, både i skolan och hemma. Men så i går kväll när jag inte kunde sova, så slog det mej..... vad ska han äta på julbordet?? Något mer än Jansson utan fisk och vegobullar måste jag ju kunna hitta på. För man vill ju inte slänga fram en vegoburgare med pommes precis och säga att här är ditt julbord!!
 
Men så kom jag på att jag kan ju alltid fråga er om hjälp, så in med tips bara, TACK!!
 
 
Annasjul

Gå in på Matildas jul, hon har en hel del julvegorecept. Jag har några få. Jag kommer skriva mer i höst om julvego mat 😀.

Svar: Tack för tipset om Matildas jul, tror att det är precis sån mat vi letar efter!!
Anneli Zackrisson

Maries strålande jul

De två senaste åren har vi griljerat ett blomkålshuvud. Vi förkoker det lite först så det blir mjukt och sedan penslar vi på samma griljering som man har till julskinka. I övrigt så letar jag också efter lite ny vegetarisk julbordsinspiration.

Mer jul-Lillie

Åh det finns massor av kul recept. Min syster och hennes pojkvän är veganer och de har testat många roliga julrecept till julbordet. De har gjort gravad morot med rökessens, vegansk grönkål (som vi gärna äter i Halland) och dopp i grytan med grönsaksbuljong funkar utmärkt t ex. Har även sett att det finns recpet på inlagd aubergine som ska efterlikna sill.

Ulrika

Hej där!
Det brukar finnas massor med inspiration i tex ICAs buffé och coops tidning, sedan finns det - troooor jag - en del kokböcker med vegetarisk mat. Bla rotselleri griljerad har jag hört ska vara kanoners! Men testa att följa några vegoinfluencers på instagram också, misstänker att de kommer inspirera och ev lägga ut några recept. Finns en som heter @javligtgott som har en blogg med samma namn, sedan har du @mattias_kristiansson med blogg, och grundare av Sveriges största vegetariska mattidning VEGO. (Den lär ju ha julvegorecept!)

Mvh
Ulrika
@julfabriken.se