Griljering...

... till skinkan är inget man slänger ihop bara så där. Denna tänker jag använda till årets julskinka!!
 
Receptet:
1 tsk bruna senapsfrön
1/3 dl sötstark senap, t ex Johnnys
1/3 dl "svensk" senap, t ex Slotts
1/3 dl dijonsenap
1 tsk mörk sirap
½ tsk balsamvinäger
1 äggula
2 krm salt
1 krm nymalen svartpeppar
 
Rör ihop och pensla på skinkan. Strö över ströbröd. Griljera i 225 graders ugn tills skinkan fått fin färg.
 
 
När jag testade receptet på en liten skinka, så fick jag en hel del griljeringssmet över.... Den tog jag och doppade cm-tjocka skivor av fläskytterfile i och sedan vände jag skivorna i ströbröd. Stekte dem sedan i rikligt med smör på medelvärme och serverade med potatismos. Jättegott, och ingen fattade varför smakerna var så juliga?!?
 
Testa också att ta en hel bit laxfile och bred ut griljering ovanpå den. Istället för ströbröd så river man över apelsinskal innan den ugnssteks. Det är också en riktig höjdare. Kanske till någon av mellandagarna?