SILLEN...

.... knappast någon hemlighet att sillen är godast på julbordet. Här kommer fem snabba recept, som man faktiskt kan göra på under timmen.
 
 
LINGONSILL MED ÄPPLE OCH PEPPARROT:
1 pkt 5-min sill ( jag använder hela fileér och skär i bitar)
1 rött äpple
1 liten rödlök
1 msk riven pepparrot
1 dl lingon
 
Spara lagen och skär sillen i bitar. Tärna äpplet och skiva rödlöken. Varva sill, äpple, rödlök, pepparrot och lingon i en burk. Häll över lagen. Låt mogna i kylen i minst ett dygn.
 
 
KRÄMIG LÖJROMSSILL:
1 pkt 5-min sill
1 dl turkisk yoghurt ( eller grekisk, rysk, matlagnings-)
½ dl majonnäs
1 liten finhackad rödlök
50 gr löjrom
lite nymalen vitpeppar
 
Häll av lagen och skär sillen i bitar. Blanda yoghurt, majonnäs, rödlök och rom till en sås. Smaka av med lite vitpeppar. Vänd ner sillen i såsen och häll upp på en burk. låt den gärna mogna över natten i kylen.
 
 
LIME & ÄPPLESILL:
1 pkt 5-min sill
1 dl turkisk yoghurt
½ dl majonnäs
rivet skal av ½ lime
½ msk färsk riven ingefära
2 msk finskuren gräslök
½ grönt äpple, skuret i tärningar
½ kruka dill, finskuren
2 msk konc. äppeljuice
 
Låt sillen rinna av och skär i bitar. Blanda övriga ingredienser till en sås som sillen vänds ner i . Häll upp på burk och låt gärna mogna i kylen över natten.
 
 
APELSIN & SENAPSSILL
1 pkt 5-min sill
1½ dl gräddfil
rivet skal av 1 apelsin
1 msk grov dijonsenap
1 msk flytande honung
grovmalen svartpeppar
 
Låt sillen rinna av väl och skär den sedan i bitar. Blanda ihop övriga ingredienser till en sås. Vänd ner sillen, häll på burk och låt gärna mogna över natten i kylen.
 
 
PÄRON & SVARTPEPPARSILL
1 pkt 5-min sill
½ fast päron, skuret i tunna strimlor
½ liten rödlök, strimlad
½ tsk grovmalen svartpeppar
! tsk vodka eller gin
 
Spara lagen och skär sillen i bitar. Varva sill, lök, päron och svartpeppar i en burk. Häll på 1 tsk sprit och sedan fyll på med lagen. Låt mogna i kylen över natt.